سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

بسمه تعالی

فرم صورت جلسه کارگروه ها

 

 

نام کارگروه : عترت                                                                                        تاریخ: 30/9/95

مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات):طرح کلی جلسه ی 5.مبانی نظری نبوت و امامت از ص 85 تا97

خلاصه مباحثه ی علمی:

طرح کلی: در مورد ایمان باید گفت که ایمان یک امر تعهد آور برای همیشه و همه جا ست. آیه قرآن صراحتا به این نکته اشاره میکند: کسانی که گاهی منافعشان با دین در تضاد است دین را نمی خواهند مومن نیستند. چرا که به نقل قرآن کریم یا در قلوبشان بیماری است(هوا و هوس،جهل و غرور،نفاق و..)یا در دین شک کرده اند و یا میترسند که خداوند و پیامبرش به آنمها ظلم کنند که اگر کسی در این مقام قرار بگیرد منکر و کافر است.آنها به خودشان و به حقیقت و به بشریت ظلم میکنند.بلکه مومنین طبق ایه ی 52 سوره ی مبارکه نور کسانی هستد که وقتی سخن پیامبر را فهمیدند اطاعت میکنند و به مقصد خود میرسند آنان کسانی هستند که در برابر مقام ربوبی خشیت دارند و تقوا پیشه میکنند.در نهایت این وعده ی اللهی است که برای مومنین محقق میشود.آنها را در زمین مستقر و مستخلف میکنیم با همان دینی که داشتند و به آنها امنیت میدهیم تا ...

بتوانند تمام مراحل کمال و انسانیت خود را طی کنند.

کتاب مبانی:

بحث امامت در قرآن با توجه به آیه ی124 سوره مبارکه بقره آغاز شد.آیه ای که در مورد امامت حضرت ابراهیم و ذریه ی آن حضرت است.از آیه ی مربوطه چند مورد را میتوان استفاده کرد:

1-آیه ی فوق پس از ابتلای حضرت به امتحانات متعدد نظیر ذبح فرزند،انداختن حضرت به آتش ومهاجرت ایشان از شام به مدین و در اواخر عمر ایشان نازل شد.

2-حضرت ابراهیم نبی بوده است.

3-حضرت این مقام را برای فرزندان خود تقاضا میکند چون متوجه ارزش این مقام برای هدایت انسانهاست.

4-خداوند اجابت دعای حضرت ابراهیم را مشروط بر ظالم نبودن فرزندانشان میکند.آنانی که از ابتدای عمر تا آخر نه به خود ونه به دیگران و نه به خداوند ظلم نمیکنند.

5-از واژه ی( جعل) استفاده میشود که امامت یک منصب موهبتی است نه اکتسابی و چون این مقام اکتسابی نیست پس عصمت که لازمه ی امامت است هم،اکتسابی نیست.

امامت از منظر حدیث:(شرایط امامت)

1-علم امام: تنها کسی میتواند امام باشد که برخوردار از هدایت ذاتی و علم لدنی است چرا که اگر امام علمش را تدریجا به دست بیاورد،به همان اندازه که از برخی ابعاد علم بی بهره است انسانها را در گمراهی قرار میدهد.

2-عصمت امام:امام باید از جهت دریافت حقایق از منبع وحی،فهم و تلقی حقایق،اعلام و عمل به حقایق معصوم باشد.زیرا اساساتا عصمت امام تضمین نشود،اعتماد و اطمینان که شرط اساسی هدایت حقیقی فرد و جامعه است عملی نمیشود.

نکته:عصمت امام اختیار را از او ساقط نمیکند،چون محور عصمت امام علم یقینی و شهودی اوست.به عبارت دیگر چون امام زشتی گناه را درک کرده گناه نمیکند و عظمت امام به ماندن در این مقام است و وسیله ی حفظ او از لغزشها عبادات و مناجات های اوست.استغفار امام به خاطر دفع گناه است نه برای رفع گناه که گمان کنیم امام مرتکب گناهی است و از آن استغفار میکند.

3- انتصابی بودن امام:از آنجا که امام باید معصوم باشد و افضل مردم  در نتیجه تشخیص او از جانب مردم امکان پذیر نیست چرا که امام از نظر قدر وشان و منزلت بالاتر از آن است که عقل مردم به آن برسد.


[ دوشنبه 95/9/29 ] [ 9:0 صبح ] [ کارگروه عترت ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 485
بازدید دیروز: 27
کل بازدیدها: 337544